GRUP Optimalisatie N8 in het Schelde-Leie interfluvium

Gepubliceerd op woensdag 25 september 2024
tracévoorstel N8 2024

De Vlaamse overheid maakt belangrijke vooruitgang in het geïntegreerd planningsproces voor de optimalisatie van de N8 in het Schelde-Leie Interfluvium (Avelgem en Zwevegem). Dit project is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming op de N8 tussen Zwevegem en Avelgem, met specifieke aandacht voor de kernen Heestert, Moen, Avelgem en Outrijve. 

Het milieueffectenonderzoek en de verkeersmodellering zijn ondertussen voldoende ver gevorderd om een voorlopige keuze van het meest geschikte tracé voor een nieuwe verbindingsweg te maken. Deze onderzoeksresultaten werden verwerkt in een voorontwerp RUP dat op 10 juli tijdens een plenaire vergadering met de adviesinstanties werd besproken. De keuze van het tracé werd hierbij bevestigd. Dat betekent dat alle betrokkenen nu meer duidelijkheid krijgen.

Verschillende tracés uitgewerkt

Na een publieke raadpleging van 23 augustus tot 21 oktober 2022, werd het onderzoek naar verschillende tracés verder uitgewerkt. Het tracé dat best voldoet aan de plandoelstellingen bestaat uit een nieuwe route voor het verkeer vanaf de Keiberg (N8), ter hoogte van de Kwadestraat tot aan de Doorniksesteenweg (N353) in Bossuit. 

Tussen de Keiberg en de Sluislaan, aan het kanaal ter hoogte van de Kraaibosstraat, wordt een nieuwe weg voorzien. Hiervoor heeft het planteam een geoptimaliseerd voorstel uitgewerkt met een tunnel, om de oude spoorweg te kruisen, en een nieuwe aansluiting op de Sluislaan.

Lagere verkeersintensiteit in Moen en Heestert

De verkeersstudies tonen aan dat door deze nieuwe verbinding de verkeersveiligheid en doorstroming aanzienlijk zal verbeteren. De verkeersintensiteit in Heestert, Moen en Avelgem zal merkbaar dalen, en er zijn duidelijke plannen voor een verkeersveilige herinrichting in Outrijve. Er wordt gewerkt aan de aanleg van veilige fietspaden, snelheidsverlagende maatregelen en het verwijderen van verharding op enkele wegen.

Naast verbeteringen in de verkeersveiligheid, omvat het plan ook maatregelen ter versterking van de natuurwaarden in de speciale beschermingszone (SBZ) en het VEN-gebied Orveytbos.

Vervolgstappen

Nu de adviezen van alle adviesinstanties gekend zijn, volgt de opmaak van het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan, inclusief een nota voor het flankerend mobiliteitsbeleid en een plan van aanpak voor de versterking van natuurwaarden. Het ontwerp GRUP wordt in het najaar aan de Vlaamse Regering voorgelegd. Daarna volgt een openbaar onderzoek, waarbij iedereen opmerkingen kan geven.

Meer informatie

Je kan het voorontwerp-GRUP en de bijbehorende documenten downloaden via onderstaande knop.

Voorontwerp GRUP en bijhorende documenten

Bron: Nieuwsbrief Departement Omgeving - Juli 2024