Coronavirus: wat is contactopsporing?

Gepubliceerd op Woensdag 13 mei

Sinds maandag 11 mei is de Vlaamse overheid gestart met telefonische contactopsporing. Mensen die positief getest hebben, krijgen dan telefoon met de vraag met wie ze de afgelopen dagen contact hebben gehad. Of je zal de melding krijgen dat je zelf in contact kwam met een besmette persoon, zonder dat wordt aangegeven wie precies.  Op die manier wil de overheid in kaart brengen wie er mogelijk besmet is met het coronavirus.

Hoe werkt het?

"Ik voel me ziek"
- Blijft thuis
- Bel een dokter
- Luister naar de dokter (blijf thuis, de dokter komt langs of de dokter vraagt of je langs gaat voor een test).

"Ik testte positief"
- Blijf thuis en volg de voorschriften van de dokter
- De dokter verwittigt een medewerker van de overheid
- De medewerker belt jou op en vraagt met wie je contact had
- De medewerker belt de contacten die je gaf
- Jouw gegevens en contactlijst zijn beveiligd en worden niet doorgegeven.

Opgelet voor fraude!

In deze coronatijden zijn fraudeurs heel creatief met hun pogingen tot oplichting. Hoe kan je echte oproepen onderscheiden van frauduleuze telefoontjes?

1. Kijk naar het telefoonnummer dat je opbelt

De coronaopsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde vaste nummer: 02 214 19 19. Je kan ook sms-berichten ontvangen, die komen van het nummer 8811. Als je gecontacteerd wordt vanop een ander nummer, kan je er zeker van zijn dat het gaat om een oplichter. 

Maar ook als je vanop deze nummers gecontacteerd wordt, blijf je best waakzaam. Handige oplichters kunnen immers het telefoonnummer aanpassen dat jij op jouw telefoon te zien krijgt, en het zo laten lijken alsof ze vanop het officiële nummer contacteren. Spoofing, heet die techniek. Let daarom, als je nattigheid voelt, ook op de vragen die gesteld worden.

2. De telefonist heeft jouw gegevens al

Als je positief test en wordt opgebeld om te vragen met wie je allemaal contact hebt gehad, dan zal de persoon aan de andere kant van de lijn al bepaalde informatie over je hebben. De telefonist heeft via je huisarts je naam, telefoonnummer en je geboortedatum gekregen. Je zal dus nooit naar die gegevens gevraagd worden tijdens het telefoontje. 

3. Je zal nooit aan de telefoon te horen krijgen dat je besmet bent met corona

Normaal word je alleen enkel gecontacteerd nadat je huisarts bevestigd heeft dat je besmet bent met corona. 

4. Geen vragen over financiële gegevens

Er zal nooit gevraagd worden naar iemands bankgegevens. Geef ook je PIN-code nooit via de telefoon, die zal een contactopspoorder nooit vragen. Krijg je toch zo'n vraag, hang dan gewoon op.

5. Je zal nooit vragen krijgen over de periode van vóór je je ziek begon te voelen

De vragen die gesteld worden, gaan over een beperkte periode: de periode van twee dagen voor je ziekteklachten begon te krijgen tot het moment waarop je in isolatie bent gegaan. Dus je zal nooit vragen krijgen over bijvoorbeeld vorig jaar.

Bron: VRT NWS