eBox is een persoonlijke digitale brievenbus waarin je je overheidsdocumenten veilig ontvangt en beheert. Steeds meer overheidsdiensten verzenden berichten en documenten digitaal, dus de inhoud van je eBox is gevarieerd.
Voor wie is eBox?
- eBox is er voor iedereen die overheidsdocumenten liever digitaal ontvangt.
- eBox is er voor burgers én bedrijven.
Op deze pagina vind je alleen informatie over de eBox voor burgers. Wil je meer weten over de eBox voor ondernemingen? Surf dan naar www.eboxenterprise.be.
Belangrijk!
- Als je je eBox activeert, dan moet je je digitale post ook lezen en behandelen.
- Alle overheidsinstellingen die eBox gebruiken, kunnen documenten verzenden naar je digitale brievenbus zodra je die hebt geactiveerd.
- Alle berichten in eBox worden in Vlaanderen gelijkgesteld met een aangetekende zending.
eBox activeren
Je eBox activeren kan via verschillende platformen. De bekendste zijn Mijn Burgerprofiel, MyeBox en Doccle.
- Mijn Burgerprofiel: Je kan hier niet alleen eBox-overheidsdocumenten bekijken, maar ook dossiers opvolgen, attesten downloaden, een aanvraag doen, ... De mogelijkheden van Mijn Burgerprofiel worden nog uitgebreid.
- My Ebox: Hier kan je enkel eBox-documenten bekijken.
- Doccle: Dit is een commerciële toepassing. Hier kan je naast overheidsdocumenten ook documenten van bedrijven verwachten.
eBox deactiveren
Toch geen fan? Dan kan je je eBox eenvoudig deactiveren.
Tips
💡 Krijg je meerdere mails voor hetzelfde eBox-bericht? Dan staat je eBox geactiveerd op meerdere platformen. Volg het stappenplan voor deactivatie en behoud de toestemming voor één platform.
💡 Let op voor phishingmails. Krijg je een e-mail over een eBox-document en twijfel je? Klik dan niet op de mail, maar meld je aan op het platform, bijvoorbeeld via mijnburgerprofiel.be.
💡 De activatie of het gebruik van eBox is niet verplicht en deactiveren kan op elk moment en onmiddellijk.
Vragen?
Je kan altijd langskomen in het Digipunt van de gemeente. Daar helpt een vrijwilliger je met plezier op weg voor het installeren of deactiveren van je eBox.
Veelgestelde vragen
Dit hangt af van de verzender van de brieven(opent in nieuw venster). Sommige brieven zal je nog steeds op papier blijven ontvangen, andere zal je na het activeren van jouw eBox enkel nog maar digitaal ontvangen.
Neemt je e-box eenmaal actief in gebruik? Zorg dan dat je het e-mailadres dat je voor meldingen ingaf regelmatig controleert om te bekijken of nieuwe meldingen voor je klaarstaan.
Bron: vlaanderen.be
Je kan jouw eBox documenten raadplegen via verschillende portalen, waaronder Mijn Burgerprofiel, My eBox, Doccle, KBC Mobile,… Elk portaal dat je toestemming gaf om te koppelen met jouw eBox kan een e-mail versturen zodra je een nieuw eBox document ontvangt.
Om meerdere e-mails over één nieuw eBox document te vermijden, kan je ervoor kiezen om
- de eBox maar via één portaal te ontsluiten. Je dient dan de toestemming in te trekken voor alle portalen behalve het portaal dat je wenst te behouden. Lees stap per stap hoe je per portaal de toestemming om jouw eBox te koppelen kunt intrekken.
- Je kan ook per gekoppeld portaal zelf jouw instellingen veranderen, zodat je eBox wel gekoppeld blijft op meerdere portalen, maar je geen e-mails meer ontvangt van al deze portalen. Toch liever geen meldingen meer van Mijn Burgerprofiel ontvangen? In Mijn Burgerprofiel kan je jouw contactvoorkeuren aanpassen via https://www.burgerprofiel.be/uw-gegevens/contactvoorkeuren/overzicht(opent in nieuw venster). Onder de alinea ‘Algemeen’ vind je ‘Overheidsdocumenten eBox’ terug, waar je jouw e-mailadres kan aanpassen of jouw toestemming om hierover gemaild te worden kan intrekken.
Let op: Sommige verzenders van eBox-documenten sturen zelf ook nog rechtstreekse e-mails naar burgers, bovenop het eBox-bericht (zoals MyPension en MyCareer). Deze dubbele mailings vallen niet te vermijden.
Indien je reeds e-mailadressen ingevuld hebt in Mijn Burgerprofiel, zal je deze zien verschijnen in de dropdownlijst. Je kan dan het juiste e-mailadres selecteren en op ‘eBox koppelen’ drukken.
Heb je nog geen e-mailadres ingevuld, of wens je deze meldingen naar een ander e-mailadres te versturen? Dan druk je op de dropdownlijst en kies je ‘nieuw e-mailadres’.
Er verschijnen dan twee vakjes waar je jouw e-mailadres twee maal in moet herhalen. Indien je hier een fout intypt, zal het systeem weigeren dit te aanvaarden.
Mogelijke foutmeldingen
- een geldig e-mailadres is verplicht
- Je hebt een fout getypt in zijn e-mailadres
- Je hebt ergens een spatie getypt voor of na je e-mailadres
- Beide velden zijn niet gelijk
- Je hebt in één van de twee velden een fout gemaakt (check ook hier voor spatiefouten)