Portrettenreeks van enkele Zwevegemse muzikanten

In het kader van de Week van de Belgische Muziek plaatsten we unieke portretten van Zwevegemse muzikanten in de spotlights. Muziek leeft in onze gemeente en misschien doen de portretten wel een belletje rinkelen. Als dat niet zo is laten we je graag kennis maken met de muzikanten.

Roeland H.

Roeland Horré

De 36 jarige Roeland Horré is MC en producer bij NTREK. Als beatmaker en MC werkte hij ook mee aan de albums van Brihang. Misschien ken je Roeland beter door zijn artiestennaam Jan Paalhut of Baadaasssss. Hij is geboren in Kortrijk en woont al enige tijd in Zwevegem. Roeland is een enorme liefhebber van vinyl. Op 6-jarige leeftijd kreeg hij een platenspeler van zijn nonkel en sindsdien is deze liefde voor vinyl alleen maar gegroeid. Officieel speelt hij geen instrument, wel heeft hij  thuis een speeltuin aan synths, drums, grooveboxen,… waar hij spelenderwijs beats mee produceert. Zijn groep NTREK bracht al 2 albums uit met titels als ‘Mjir dan nen track’ (2012) en ‘Calping’ (2018). Het laatste optreden van Roeland dateert van 1 februari 2020 in de Ancienne Belgique op de ‘Fake Label Night’. Naast dit alles is Roeland de trotse vader van twee zonen Cas en Jules!

Uit het nummer ‘oasem’ van NTREK:

“Ik ga nooit vergeten njiste ki ak den bas voelde blazen

door min lif

Stond aan de grond genageld

Zodanig verbaasd om te kikn

Ik vondet zalig voor deel uit te maken van 't publiek

En omdat smaakte ton kabaal te maken voor dien artiest

Jaren later et em in muziek maken weten vertalen

En 't is zalig om nu ook aan dien andere kant te staan”



© Johan Hespeel

Stan H.

Stan Holvoet

Maak kennis met Stan Holvoet! Hij groeide op in een muzikaal nest en leerde al snel zijn eerste akkoorden spelen op de gitaar. Na een korte en minder succesvolle periode van muziekles en klassieke gitaarles besloot hij echter de gitaar opzij te leggen. Zijn kinder- en jeugdjaren draaiden vooral rond voetbal. Ondanks het feit dat hij op 12-jarige leeftijd een basgitaar cadeau kreeg. Tijdens zijn middelbare schooltijd werd een schoolbandje opgericht waardoor Stan de basgitaar opnieuw van onder het stof haalde en zijn eerste podiumervaring opdeed. Het bandje viel al gauw uit elkaar, maar Stan had de microbe te pakken en had door dat hij verdomd graag muziek speelt. Enige tijd later kwam hij door enkele toevalligheden bij Mooneye terecht. Zonder veel ervaring of een echte muziekopleiding, maar vooral met veel enthousiasme en goesting. Ondertussen zijn er 3,5 jaar verstreken en stapelen de herinneringen en prachtige podia zich op. Met de Ancienne Belgique, Dranouter, Rock For Specials, etc. als absolute hoogtepunten. Stan is Michiel, de frontman bij Mooneye, ongelooflijk dankbaar voor de kansen en zijn ouders voor de onvoorwaardelijke steun (studeren en muzikant zijn zorgt af en toe wel eens voor een absurde agenda). Momenteel schrijft Stan ook eigen nummers en droomt hij ervan om hier later mee aan de slag te gaan. Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek.

Favoriete Belgische nummer: De Dolfijntjes - Geofrey

© Johan Hespeel

caroline steen

Caroline Steen

Caroline trok als 8-jarig meisje samen met haar 2 broers naar de “muziekschool” van Veurne. Op aanraden van haar leraar notenleer leerde ze de cello kennen. Dat bleek een goeie match te zijn! Nog tijdens haar laatste jaren aan de muziekacademie had Caroline het geluk om mee te spelen met het toenmalige West-Vlaams Jeugdorkest o.l.v. Ernest Maes. Voor haar was dit een prachtige tijd waar ze als orkestmuzikant enorm veel bijgeleerd heeft. Daarna studeerde ze aan het Lemmensinstituut waar ze afstudeerde als laureaat cello & kamermuziek. Later behaalde ze nog het ‘diplome superieure’ aan het Conservatoire Royale de Mons. Caroline deed ervaring op bij de bigband van de toenmalige BRT en werd ook vast lid bij het huidige Symfonieorkest Vlaanderen. Als celliste speelt ze ook in verschillende bezettingen waaronder het Strijkkwintet Cordula. Deze muzikale vreugde kan Caroline doorgeven dankzij het lesgeven. Dit doet ze aan de Kunstacademie Zwevegem en aan de Academie van Ieper. Ze is blij om deel uit te maken van deze twee scholen door hun enorme dynamiek. Voorlopig zijn er door de coronacrisis enkel streamingconcerten en heeft ze enkele concertreizen moeten missen met het Symfonieorkest Vlaanderen.

“We hopen binnenkort opnieuw voor een publiek te kunnen spelen, want we missen dit enorm! Ook in de academies missen de leerlingen het optreden voor een publiek, hoe groots of kleinschalig dit dan is. Ze missen het sociaal contact en alle extra’s die we normaal kunnen organiseren, bijvoorbeeld masterclasses, concerten bijwonen,…. Muziek maakt mensen gelukkig en brengt mensen samen, en dat wil ik zeker zo snel mogelijk opnieuw beleven!”

Favoriete Belgische nummer: eender wat van Philip Catherine

© Johan Hespeel

Bram V.

Bram Vanhessche

Bram is gitarist en gebruiker van de repetitieruimtes in JC De Brug. Hij speelt elektrische gitaar sinds zijn 15 jaar. Na het volgen van een muziekopleiding waarin hij mocht proeven van klassieke gitaar, piano en de bijhorende muziektheorie had hij al snel door dat hij liever bezig was met zijn eigen deuntjes en melodieën. Met zijn band Satellite Suzy stonden ze reeds op heel wat podia in Zwevegem. Maar Satellite Suzy bleef niet bestaan en een wereldwijde pandemie gooide roet in het eten van de band in volle transformatie. Met een nieuwe drummer, nieuwe invloeden en de zoektocht naar een nieuwe bandnaam zijn Bram en zijn kompanen volop aan het werken aan nieuwe muziek. Bram kan niet wachten om opnieuw een volledige setlist te hebben en deze live te mogen brengen om daarna voor het eerst in de studio te duiken. “Het genre dat we spelen is gebaseerd op stonerrock/desert met wat invloeden van doom. Het is moeilijk om er een stempel op te plakken. We doen ook maar iets en dat is vooral plezier halen uit het maken van muziek.”

Favoriete Belgische nummer: MIAVA - Intifada

© Johan Hespeel

pieter m.

Pieter Manderick

Momenteel is Pieter actief in Am'brass, een band met 15(!) muzikanten die aanstekelijke en warme covers brengt. 2020 moest het jaar worden van Am’brass. Na een intensieve periode van repeteren en samenspelen waren ze klaar om hun werk naar het grote publiek te brengen. Net op het moment dat ze uit de startblokken schoten kwam een vervelend beestje langs. Optredens werden afgelast en iedereen ging in lockdown. Toen er tegen de zomer een beetje perspectief kwam werden er repetities ingericht die volledig coronaproof waren. Met 15 op 1,5m afstand en duidelijke afspraken. Desondanks mochten ze deze zomer toch enkele optredens doen, hier is Pieter enorm dankbaar voor.

“Het kriebelt als nooit tevoren. De goesting om live op te treden voor een publiek was nooit zo groot. Als de maatregelen dit opnieuw toelaten zal je ongetwijfeld nog van Am’brass horen!”

Pieter begon gitaar te spelen op zijn 15 jaar en was sindsdien niet meer weg te slaan uit bands in verschillende genres en bezettingen in en rond Zwevegem. Van een muzikale duizendpoot gesproken! Hij begon op jonge leeftijd met een punkband ‘Backlash’ waarmee hij het tot het voorprogramma van Sergio schopte in Spiere-Helkijn. Deze band transformeerde naar een coverband va punkrockhits (denk Blink-182). Hiermee stonden ze op verschillende jeugdige podia in onze gemeente. Na zijn studentenperiode sloot Pieter aan bij 'Local Madness', een band met muzikanten die al jaren op elkaar ingepseeld waren. Met Local Madness dook hij voor het eerst in de studio en besteeg podia in vooral West- en Oost-Vlaanderen. Na een mooie periode bij Local Madness was het tijd voor iets anders. Muzieksmaak kan evolueren en Pieter was destijds helemaal verkocht aan surf en rock&roll. Tijdens een leutige avond op café sprak hij een bassist en drummer aan en twee maand later werden ze al gevraagd voor hun eerste optreden. Dit was volgens Pieter te snel en met te weinig voorbereiding. Met als gevolg dat de band ophield te bestaan. “Aan het geluid van m'n zelfgemaakte gitaar zal het niet gelegen hebben, wat een rockmachine!”

Favoriete Belgische nummer: Will Tura - In Mijn Caravan

© Johan Hespeel