Infosessie valpreventie

Week van de valpreventie - Eén tegen allen, West-Vlaanderen tegen vallen

De 11de editie van de Week van de valpreventie gaat door van 25 april tot en met 1 mei 2022. 

Waarom inzetten op valpreventie?

Vallen is een veelvoorkomend probleem bij ouderen. Eén op drie 65-plussers komt minstens één keer per jaar ten val. Van de thuiswonende ouderen valt 33% jaarlijks en bij de ouderen in een woonzorgcentrum komt jaarlijks meer dan 50% minstens één keer ten val. Zo’n val kan ernstige gevolgen hebben. Hoewel vaak gedacht wordt dat vallen bij het ouder worden hoort, kunnen veel vallen voorkomen worden als de onderliggende risicofactoren worden aangepakt.

Enkele van deze risicofactoren zijn:

  • verminderd evenwicht, spierkracht en mobiliteit
  • ongezonde voeding
  • onveilige omgeving
  • onaangepaste schoenen en pantoffels

Infosessie valpreventie Woonzorgcentrum Sint-Amand

Op donderdag 28 april organiseert de gemeente in samenwerking met het Woonzorgcentrum Sint-Amand een infosessie waarbij tips gegeven worden over valpreventie.
Zie informatie op de afbeelding hiernaast.

Valpreventiebattle met 4 uitdagingen

Er strijden 5 provincies en Brussel tegen elkaar onder de noemer 'Eén tegen allen, allen tegen vallen' in de grote valpreventiebattle. De winnaar mag zich een jaar lang de ‘beste valpreventieprovincie’ noemen.

Willen we in West-Vlaanderen de strijd winnen én hiermee valpreventie bij ouderen in de kijker zetten? Dan hebben we jouw hulp nodig!
Neem vanaf 25 april tot en met 1 mei deel aan één of meer van onderstaande uitdagingen.  Jong of oud, er is voor elk wat wils..
.

Wat houden de 4 uitdagingen in?

Opdracht 1 – Laat een actieve start je welgevallen
Afname van evenwicht, mobiliteit en/of spierkracht verhoogt het valrisico doordat de houdingscontrole wordt verstoord. Lichaamsbeweging verhindert deze afname en beschermt je dus tegen vallen!

Registreer je voor 20 april om het filmpje te ontvangen (duur 25 minuten) https://www.valpreventie.be/opdracht-1-laat-een-actieve-start-je-welgevallen

Opdracht 2 – In de smaak vallen
Gezonde voeding is belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden en dus het valrisico te verminderen. Calcium, vitamine D en eiwitten dragen bij tot een goede werking van de spieren, stevige botten en verminderen zo het valrisico.

Opdracht 3 – Bevallige woning?
Wist je dat de meeste mensen in de woonomgeving vallen? Slechte verlichting, vloerkleden, verhoogjes, gladde vloeren of rommel zijn hier meestal de oorzaak van. Aanpassingen in de woonomgeving zoals leuningen, extra verlichting of vloerkabelgoten voor losliggende snoeren kunnen een grote beschermende factor spelen.

Opdracht 4 – Haal je beste zicht boven
Een goed zicht helpt een val te voorkomen! Goed zien is belangrijk om obstakels te zien die kunnen leiden tot een val. Indien het zicht verminderd of belemmerd is moet je nog meer vertrouwen op de houdingscontrole door je spieren. Afwijkingen van het zicht (bijziend, verziend of oogziekten), slecht gebruik en onderhoud van een bril of onvoldoende verlichting in en rond de woning zijn elementen die bijdragen aan het valrisico.

Waar vind je meer informatie?

 Interesse in één van bovenstaande opdrachten?  Neem een kijkje op:  www.valpreventie.be/week-van-de-valpreventie.  

    Dit is een initiatief van de Vlaamse Logo’s, het Vlaams Instituut Gezond Leven en het Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie Vlaanderen.