Onderwijs- en vrijetijdscampus Kappaert krijgt vorm

Op de Kappaertsite wenst onze gemeente een creatieve onderwijs- en vrijetijdscampus uit te bouwen. Onderwijs, kunstonderwijs, kinderopvang en vakantiewerking krijgen hier hun plaats en versterken elkaar.

Eind 2021: toewijzing studieopdracht

Na een wedstrijd via de Open Oproep van de Vlaams Bouwmeester, werd eind 2021 de studieopdracht voor een nieuwbouw én een masterplan voor de hele campus toegewezen aan de tijdelijke vereniging Carton 123 architecten uit Brussel en BDR uit Turijn. Samen met Joost Emmerik, landschapsarchitect uit Rotterdam, hertekenen zij de campus die een groen en doorwaadbaar karakter moet krijgen.

De voorbije maanden werd het wedstrijdontwerp week na week verfijnd en aangepast om tegemoet te komen aan vragen en suggesties van zoveel mogelijk betrokkenen: gebruikers, personeelsleden en directie, omwonenden, verenigingen op de site, Inter (toegankelijkheid), deskundigen op vlak van groen, mobiliteit, energie, gebouwen, preventie, schoonmaak… Het resultaat is dan ook een groen, duurzaam en multifunctioneel ontwerp, zowel op niveau van de nieuwbouw als het masterplan.

Start bouwwerken in 2023

In het najaar van 2022 gaat de aandacht naar de binneninrichting van de nieuwbouw. De start van de bouwwerken is voorzien vanaf midden 2023. De ingebruikname van de nieuwbouw kan gebeuren in de loop van het schooljaar 2024-2025.

In dit bouwdossier is ook de kunstacademie gedeeltelijk opgenomen en waren er renovaties voorzien van de bestaande gebouwen om zo de nodige ruimte te bieden aan het kunstonderwijs in Zwevegem. De eerdere keuze voor deze renovaties werd gemaakt omwille van budgettaire redenen want er was geen AGION-subsidiëring voorzien voor kunstonderwijs. Sinds dit jaar is dit wel mogelijk waardoor we op 30 maart 2022 een DBFM-dossier indienden om ipv de renovaties toch een nieuwbouw voor ons kunstonderwijs te kunnen plaatsen met 71.5% subsidie.

Gedeelde nieuwbouw

De nieuwbouw is een gedeeld gebouw met de Klim-Op, de kunstacademie, kinderopvang en vakantiewerking. De Klim-Op, een school voor buitengewoon lager onderwijs, heeft een algemeen aanbod en een aanbod type 3 voor kinderen met ernstige sociale, emotionele en/of gedragsproblemen, ook in combinatie met autisme spectrumstoornis.

De nieuwbouw bestaat uit 3 afzonderlijke gebouwen. Dit laat toe om met kleinschalige gebouwen te werken, die passen bij de structuur van de campus.

  1. Het gebouw met de klaslokalen heeft 3 bouwlagen is het hoogste gebouw. Dit gebouw bevindt zich aan de kant van het kanaal, verst van de omwonenden.
  2. Daarnaast is er een administratief gebouw met burelen, foyer/tentoonstellingsruimte waar ouders ook even kunnen wachten en een polyvalente zaal met uitschuifbare tribune.
  3. Het derde gebouw is de refter die ook een leskeuken omvat voor kookactiviteiten en een grote berging voor het vele spelmateriaal van kinderopvang en vakantiewerking.

Een overdekte speelplaats en overdekte fietsenstalling ontbreken hier uiteraard niet.

Masterplan voor de campus

Naast de studieopdracht voor een nieuw gebouw, gaat heel wat aandacht naar de ontwikkeling van een masterplan voor de hele campus. Belangrijke factoren daarbij zijn een groene herinrichting, doorwaardbaarheid, veiligheid, leesbaarheid, variatie aan rustplekken en spelmogelijkheden, toegankelijkheid, mobiliteit, campusgevoel.

De campus wordt ingericht met landschapskamers. Iedere landschapskamer krijgt een begrenzing en een eigen identiteit. Tussen de landschapskamers lopen paden die op een logische wijze verbonden zijn en zorgen voor een leesbaarheid op de campus. Entreepleinen krijgen een groene invulling. Beton maakt plaats voor bomen en struiken.

Veiligheid van spelende kinderen staat centraal

Gemotoriseerd verkeer op de campus wordt tot het minimum beperkt om de veiligheid van de spelende kinderen te waarborgen. Zo zullen enkel nog de inwoners met garage op de campus de site kunnen oprijden. Leveringen zullen tussen vastgestelde uren gebeuren.

Als groene gemeente trekken we volop de kaart van het wandelen en fietsen, en willen we dit nog meer aanmoedigen door op de campus de nodige voorzieningen aan te leggen.

Herinrichting Stedestraat

In het masterplan wordt ook een herinrichting van de Stedestraat voorgesteld. Een aantal elementen moeten daarbij het doorgaand verkeer drastisch vertragen. Door de voetpaden aan beide kanten van de straat een gelijke breedte te geven, komt er ruimte voor een asverschuiving van de Stedestraat. Dit biedt de mogelijkheid om bredere parkeerplaatsen te voorzien aan de kant van de school, waar ook een kiss&ride zone komt en de bussen kinderen veilig kunnen afzetten en oppikken.

Door het plaatsen van bomen en gebruik te maken van andere materialen, creëert men een gedeeld ruimtegebruik en maakt de Stedestraat en een deel van het Ensorplein deel uit van de campus. Ook dit heeft een vertragend effect. Een tonnagebeperking moet ook het onnodig zwaar verkeer in de Stedestraat weren.