Plannen om te bouwen of om een woning te renoveren/verbouwen? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op enkele premies. Hieronder vind je een overzicht van alle bestaande premies met de nodige uitleg.
Hulp nodig? Maak een afspraak bij het Woonloket
Indien je meer uitleg wenst, kan je een afspraak maken om langs te komen bij het woonloket in het Gemeentepunt. Ook voor hulp bij de online aanvraag kan je hier terecht.
Premie voor inwoners van Zwevegem (uitdovend tot 31/12/2023)
Ga je jouw woning in Zwevegem renoveren? Dan heb je misschien recht op de gemeentelijke renovatiepremie. Het doel van deze premie is om alle bestaande woningen op het grondgebied Zwevegem te renoveren. De premie bedraagt 10% op de premie van Wonen Vlaanderen.
Voorwaarden
- Je moet de Vlaamse renovatiepremie ontvangen hebben van Wonen Vlaanderen. LET WEL: Enkel voor aanvragen die nog gedaan werden vóór 30 juni 2022!
- Je mag geen gemeentelijke renovatiepremie / aanpassingspremie voor hetzelfde gebouw ontvangen hebben in de voorafgaande 10 jaren.
- Je moet een aanvraag indienen bij het lokaal bestuur Zwevegem binnen de 6 maanden na de definitieve toekenning van de gewestelijke renovatiepremie. Hierbij geldt de vermelde datum van betaling op het rekeninguittreksel. De aanvraag die je moet indienen bestaat uit: een ingevuld aanvraagformulier + kopie berichtgeving effectieve uitbetaling gewestelijke renovatiepremie + kopie rekeninguittreksel als bewijs van effectieve betaling
- Deze premie is NIET van toepassing op de Mijn Verbouwpremie die start op 1 oktober 2022
Kosten
Het aanvraagformulier voor de gemeentelijke renovatiepremie kan gratis afgehaald worden op de dienst woon- en leefomgeving of het woonloket in het Gemeentepunt. De verzendingskosten van de aanvraag zijn ten laste van de aanvrager.
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- Het ingevulde aanvraagformulier renovatiepremie
- Een kopie van de berichtgeving over de effectieve uitbetaling van de gewestelijke renovatiepremie
- Een kopie van het rekeninguittreksel als bewijs van effectieve betaling van de gewestelijke renovatiepremie
aanpassing subsidiereglement gemeenteraad van 28 november 2022.
Premies voor inwoners van Vlaanderen (vanaf 1/10/2022)
Ben je van plan om renovatiewerken uit te voeren aan je woning, bedrijf of appartement? Dan is het interessant om op voorhand na te gaan of je recht hebt op bepaalde premies.
Via onderstaande knop kan je een Snelstartkaart bekijken met alle info over wie er recht heeft op premies. Je vindt er info over de doelgroepen (eigenaars/bewoners van een woning, SVK of verhuurder, andere investeerder) en over de inkomenscategorieën.
Ben je van plan of heb je werken uitgevoerd aan de buitenmuur van je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie buitenmuur
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Het attest buitenmuurisolatie van de aannemer
- Voor en na foto's van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- de EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Indien van toepassing: het attest asbestverwijdering indien asbest werd verwijderd
- Indien van toepassing: attest van beschermd afnemer
- Indien van toepassing een attest van de architect bij isolatie langs de binnenkant buitenmuur
- Indien van toepassing : isolatie spouwmuur: VVO attest STS71-1 (kwaliteitsgarantie)
- Niet- woongebouw: grondplan met aanduiding betrokken ruimtes
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest buitenmuurisolatie). Indien er asbest verwijderd werd tijdens de werken, dien je hiervoor ook een attest te voorzien (attest asbestverwijdering). Tijdelijk attest zelfplaatsing buitenmuurisolatie.
Ben je van plan of heb je werken uitgevoerd aan het dak van je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Het attest van de aannemer
- Voor en na foto's van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Indien van toepassing: attest van beschermd afnemer
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest dak- en zolderisolatie). Indien er asbest verwijderd werd tijdens de werken, dien je hiervoor ook een attest te voorzien (attest asbestverwijdering). Tijdelijk attest zelfplaatsing dak-zolderisolatie.
Er bestaat ook een premie voor dakwerken die je zelf hebt uitgevoerd. Hierover gaat het specifiek over het zelf isoleren van je dak of zoldervloer. Meer info vind je verder op deze pagina bij de premies van Fluvius.
Ben je van plan of heb je werken uitgevoerd aan de vloer(en) van je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Het attest van de aannemer
- Voor en na foto's van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Indien van toepassing: attest van beschermd afnemer
- Niet-woongebouw: grondplan met aanduiding van betrokken ruimtes
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest kelder- en vloerisolatie). Indien er asbest verwijderd werd tijdens de werken, dien je hiervoor ook een attest te voorzien (attest asbestverwijdering). Tijdelijk attest zelfplaatsing kelder - vloer.
Ben je van plan of heb je werken uitgevoerd aan de ramen en/of deuren van je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie ramen en deuren
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Het attest van de aannemer
- Voor en na foto's van de werken waarop de ramen en deuren die werden vervangen/waarin het glas is vervangen duidelijk te zien zijn
- Gedateerde foto’s van het volledige gebouw met de nieuwe ramen
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Indien van toepassing: attest van beschermd afnemer
- Indien van toepassing: bewijs ventilatiesysteem of ventilatieroosters
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest ramen en deuren).
Ben je van plan of heb je structurele werken uitgevoerd aan de binnenkant van je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie binnenrenovatie
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Indien van toepassing: attest van beschermd afnemer
LET WEL:
Voor deze premie heb je geen attest nodig van de aannemer. De werken mogen door de aanvrager zelf uitgevoerd worden.
Ben je van plan of heb je werken uitgevoerd aan de elektriciteit of het sanitair van je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie binnenrenovatie
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Het keuringsattest van de elektrische installatie (voorwaarden: zie snelstartkaart)
LET WEL:
Voor deze premie heb je een keuringsattest nodig van je elektrische installatie.
Ben je van plan of heb je een zonneboiler geplaatst in je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie zonneboiler
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Een attest van de aannemer met de technische info over het toestel
- Gedateerde foto’s van de zonnecollectoren (zorg dat het gebouw ook zichtbaar is!)
- Omgevingsvergunning via dienst stedenbouw (indien het gebouw voor 2014 aangesloten werd op het elektriciteitsnet)
- EPB-aangifte (indien het gebouw vanaf 2014 aangesloten werd op het elektriciteitsnet)
- Indien van toepassing: Attest beschermde afnemer
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest zonneboiler).
Ben je van plan of heb je een warmtepompboiler geplaatst in je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie warmtepompboiler
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Een attest van de aannemer met de technische info over het toestel
- Omgevingsvergunning via dienst stedenbouw (indien het gebouw voor 2014 aangesloten werd op het elektriciteitsnet)
- EPB-aangifte (indien het gebouw vanaf 2014 aangesloten werd op het elektriciteitsnet)
- Indien van toepassing: attest beschermd afnemer
- Europees productlabel
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest warmtepompboiler).
Ben je van plan of heb je een warmtepomp geplaatst in je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie warmtepomp
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Een attest van de aannemer met de technische info over het toestel
- Omgevingsvergunning via dienst stedenbouw (indien het gebouw voor 2014 aangesloten werd op het elektriciteitsnet)
- EPB-aangifte (indien het gebouw vanaf 2014 aangesloten werd op het elektriciteitsnet)
- Indien van toepassing: attest beschermd afnemer
- Indien van toepassing: technische fiche definitieve uitschakeling actieve koelfunctie
- Europees productlabel (tenzij Hybridelucht water: pakketlabel)
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest warmtepomp - niet woongebouw - attest warmtepomp woongebouw).
Ben je van plan of heb je een gascondensatieketel geplaatst in je woning? Dan bestaat de kans dat je recht hebt op een premie.
Download de snelstartkaart van de Vlaamse Overheid
Voor elke premie gelden er bepaalde voorwaarden en komen niet alle soorten werken in aanmerking. Het is daarom belangrijk om je op voorhand goed te informeren.
De Vlaamse Overheid ontwierp de Snelstartkaarten, waarop alle informatie van de premie uitgetikt staat. Je kan deze kaart bekijken via onderstaande knop.
Snelstartkaart premie gascondensatieketel
Waar aanvragen?
Jouw premie aanvragen kan online via: www.mijnverbouwpremie.be
Afspraak bij het Woonloket? Deze documenten heb je nodig:
- De facturatie van de werken
- Je identiteitskaart en pincode
- De EAN code van op u energiefactuur (54144...)
- Een attest van de aannemer met de technische info over het oud en nieuw toestel
- Indien van toepassing: attest beschermd afnemer
- Europees productlabel
- Keuringsrapport van de nieuwe installatie
LET WEL:
Voor deze premie heb je een attest nodig van de aannemer (attest gascondensatieketel).
Sommige gebouwen zijn er zo slecht aan toe dat afbreken en vervangen door nieuwbouw een betere optie is dan renoveren. Onder bepaalde voorwaarden moet je slechts 6% btw betalen voor sloop en heropbouw van een woning. In alle andere gevallen betaal je 21% btw. In die gevallen (buiten de centrumsteden) kunnen particulieren in het Vlaamse gewest een Vlaamse sloop- en heropbouwpremie aanvragen bij het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
De Vlaamse aanpassingspremie is een verbouwingspremie voor (inwonende) 65-plussers die een woning in het Vlaamse Gewest willen aanpassen aan de noden van het ouder worden. Je kan de premie krijgen als je bijvoorbeeld technische hulpmiddelen installeert of verbouwingen doet om de woning toegankelijker te maken. Je kan de aanpassingspremie aanvragen als bewoner of verhuurder.
Premies van Fluvius
Plaatste je zonnepanelen op je woning na 1 januari 2021? Dan heb je recht op een premie. Let op: de aanmelding van je zonnepanelen moet door Fluvius verwerkt zijn.
Plaatste je zonnepanelen tussen 2006 en eind 2020? Dan kan je de premie zonnepanelen niet aanvragen, maar wel de retroactieve investeringspremie zonnepanelen.
Wist je dat een doorsnee gebouw de meeste warmte verliest via het dak? Je doet er dus goed aan om er eerst voor te zorgen dat zowel hellende daken als platte daken goed geïsoleerd zijn. Verwarm je de ruimte onder je hellend dak niet, dan kan je beter je zoldervloer isoleren. Door de beperktere oppervlakte bespaar je niet alleen op je energiefactuur, maar ook op isolatiemateriaal en de plaatsing.
Deze premie kan je aanvragen indien je de isolatie op je zolder zelf geplaatst hebt. De premie is geldig voor de aankoop van het isolatiemateriaal. Alle up to date premievoorwaarden vind je via onderstaande knop.
De EPC-labelpremie wordt vanaf 1 januari 2021 toegekend voor de grondige energetische renovatie van een woning of een wooneenheid. Voldoe je aan de voorwaarden, dan heb je recht op de EPC-labelpremie. Je kan deze premie enkel online aanvragen.
Heb je recht op het sociaal tarief voor aardgas en elektriciteit en koop je een nieuwe energiezuinige wasmachine, droogkast, koelkast of diepvries? Dan heb je recht op een korting van € 250 bij de aankoop van je nieuwe energiezuinige toestellen. Vraag je kortingsbon online aan en als je aan alle voorwaarden voldoet, stuurt Fluvius je per brief een gepersonaliseerde kortingsbon ter waarde van € 250.
Alle info over de korting voor elektrische toestellen van Fluvius