Vanaf 2026 rolt Imog een nieuwe dienstverlening uit. Dat betekent:
- aparte ophaling van groente-, fruit-, tuin- en keukenafval
- ophaling van restafval in (rol)containers
- voor de ophaling van PMD en papier en karton verandert er niets
Alle gezinnen krijgen een brief tussen 1 en 12 september. Hierin zal ook alle info staan met een persoonlijke activatiecode om een container aan te vragen (online via https://www.imog.mijncontainer.be/ of telefonisch).
Alle Info kan je in detail lezen op de website van Imog.
Iedereen is ook welkom op:
Dinsdag 9 september - 8 tot 12 uur: infostand op wekelijkse markt
Woensdag 1 oktober - 19 uur: infoavond in Gemeentepunt
Donderdag 2 oktober - 19 uur: infoavond in OC Malpertus Heestert
Diftar staat voor gedifferentieerd tarief: je betaalt voor de hoeveelheid afval die jij aanbiedt.
Als je buurman meer afval produceert, zal hij ook meer betalen dan jij die goed sorteert.
- Het doel is om het aantal kilogram restafval per Zwevegemnaar tegen 2030 te doen dalen naar 97 kg per persoon per jaar. In 2024 werd nog 175 kg restafval per inwoner in Zwevegem aangeboden.
- GFT-afval (organisch afval) mag vanaf 2026 niet langer bij restafval (dat is EU-regelgeving)
- De meerderheid van de Vlaamse gemeenten ging ons al voor.
De huidige restafvalzak verdwijnt in 2026 geleidelijk uit het straatbeeld. Er komt een grijze (rol)container voor restafval, waarvan je de grootte zelf zal kunnen kiezen. Er zijn containers van 40, 120 en 240 liter.
Elk gezin ontvangt tussen 1 en 12 september een brief van Imog om via deze website of gratis nummer (0800 98 002) een keuze door te geven.
De verschillende containers worden vanaf eind september bedeeld. Je krijgt een week voor de levering een brief met de datum waarop je de container en/of emmer zal ontvangen.

Vanuit EU-regelgeving mag er vanaf 2026 geen organisch afval meer bij het restafval. Je kan ervoor kiezen om
- je GFT/keukenafval thuis te composteren
- aan de kippen te voederen
- of om het apart te laten ophalen
Het is dus niet verplicht om een abonnement op een GFT/keukenafval-emmer te nemen, maar het is wel verboden om GFT bij restafval aan te bieden.
De GFT/keukenafval-container – een bruine emmer van 25 liter – zal tweewekelijks worden opgehaald in de winter en wekelijks in de zomer.
💡Via de Recycle-app kan je de ophaalmomenten gemakkelijk volgen. Je kan ook instellen dat je de dag voor een ophaling een verwittiging krijg op je gsm.
In de GFT/keukenafval-container mag alles wat organisch is – van aardappelschillen tot etensresten tot verwelkte tulpen.
Gesorteerd GFT/keukenafval is heel waardevol. Door GFT/keukenafval juist te verwerken in een vergistingsinstallatie kan het vrijgekomen biogas groene energie opwekken. Van het tuinafval wordt in Zwevegem-Moen groencompost gemaakt, een waardevolle grondstof die voeding geeft aan tuinen en landbouwakkers.
Je krijgt een week voor de levering een brief met de datum waarop je de emmer zal ontvangen.

Iedere wooneenheid krijgt een persoonlijke "diftar-rekening". Daarop stort je een voorschot. Alle kosten (basisdienstverlening, aanbiedingen restafval, abonnement gft/keukenafval) worden daarvan afgetrokken.
Bij het bereiken van een minimumwaarde krijg je een betalingsvoorstel. De berekening gebeurt op basis van het geschatte gebruik en eventuele gebruikte diensten.
Kostprijs basisdienstverlening
Per begonnen maand is er een vaste beheerskost voor de basisdienstverlening van 2 euro. Dit geldt voor iedereen, ongeacht het gebruik van je emmer of (rol)container. Deze bijdrage dekt de basisdienstverlening, zoals de ophaalkalender, de toegang tot het recyclagepark waar je een groot aantal fracties gratis kan aanleveren, de netheid in je gemeente…
Kostprijs restafval
Bij elke aanbieding van je restafvalcontainer betaal je een aanbiedkost, afhankelijk van het formaat van je container:
40 liter = 0,16 euro
120 liter = 0,32 euro
240 liter = 0,63 euro
De kostprijs voor de inzameling en verwerking van restafval bedraagt 0,34 euro per kilogram
De bestaande restafvalzakken zal je vanaf 1 januari 2026 enkel nog kunnen buiten plaatsen met een bijkomende retributiesticker van 0,80 euro/sticker.
Deze stickers zullen vanaf dit najaar beschikbaar zijn in het Gemeentepunt en in het recyclagepark.
Je kan ook nieuwe restafvalzakken van 50 liter aankopen. Hou er wel rekening mee dat dit maar kan tot eind december 2026.
Vanaf 2027 verdwijnen de restafvalzakken definitief uit het straatbeeld.